Het pontje GEIN van GOUDasfalt heeft versterking gekregen van pontje KORNE. Waar GEIN haar naam dankt aan een riviertje bij Amsterdam, is het zusterschip KORNE vernoemd naar een riviertje in de Betuwe. Jaarlijks varen ruim 10.000 mensen met de pont van de stad naar de overkant voor een bezoek aan GOUDasfalt of een wandeling in de Krimpenerwaard.
Verbinding met de stad
Werner Trooster, secretaris van het bestuur GOUDasfalt, is blij met de komst van KORNE. “De GEIN is na zes jaar heen en weer varen aan groot onderhoud toe. Er is het nodige laswerk te doen aan het onderwaterschip. Ook wordt er door onze duurzaamheidsmensen nagedacht om GEIN, naast de oude dieselmotor, een elektrische voorstuwing te geven”, licht Trooster toe. “KORNE kan in de tussentijd de dienst van GEIN overnemen.” Met twee pontjes kan GOUDasfalt straks beter garanderen dat er steeds een pont beschikbaar is voor de overtochten. “In het komend seizoen zijn er tal van festivals en andere activiteiten op GOUDasfalt. Ook verwachten we extra aanloop als in het voorjaar het restaurant bij het strand weer open is. Een goede verbinding met de stad is erg belangrijk.”
Vrijwilligers
De bemanning van de pontjes bestaat uit vrijwilligers. “We hebben een enthousiaste groep schippers (m/v) die in diensten van twee uur zorgen voor een veilige overtocht”, vertelt Aad Koene, coördinator van de pontjes. Als de GEIN na de grote onderhoudsbeurt weer vaarklaar is, kunnen we misschien wel met twee pontjes gaan varen”, mijmert Aad. “Dan hebben we wel extra vrijwilligers nodig die als schipper of maatje op de pontjes willen varen. Wie dat leuk lijkt, kan zich melden bij vrijwilligers@goudasfalt.nl.” Weer of geen weer: er wordt in principe altijd volgens schema gevaren. “En als er niet te veel passagiers zijn, wordt er nog wel eens een klein tochtje over de IJssel gemaakt.” Aad en zijn team zijn erg blij met het tweede pontje. “Vanwege veiligheidseisen mogen er per overtocht maximaal 12 personen mee. Bij grote drukte kunnen we mogelijk twee pontjes inzetten en voorkomen we wachttijden.”
Historische pontjes
Pontje KORNE heeft een rijke geschiedenis en is nog vrijwel in originele staat. Het schip is gebouwd rond 1950, het exacte bouwjaar is niet goed te achterhalen. In die periode moesten boeren grond inleveren voor de uitbreiding van Amsterdam. Zij verhuisden naar de andere kant van het Amsterdam-Rijnkanaal. Bij Driemond werd door de boeren een veerwagen, een rijdende pont op rails onder water, aangelegd om tractoren en vee naar de overkant te krijgen. Passagiers moesten echter wachten tot de pont over ging voor de boeren. Daarom stelde Rijkswaterstaat een pontverbinding in, met pontjes die speciaal voor het Amsterdam-Rijnkanaal werden gebouwd. Pontje KORNE heeft bouwnummer 5 en pontje GEIN heeft nummer 6. Binnenkort varen ze weer samen op GOUDasfalt.
Vaarschema
De veerdienst vaart tot 1 april op zaterdag en zondag van 12:00 tot 18:00 uur. Vanaf 1 april wordt er gevaren op vrijdag van 16:00 tot 18:00, zaterdag van 12:00 tot 24:00 en op zondag van 12:00 tot 20:00 uur. Bij evenementen gelden er afwijkende vaartijden, te zien op www.goudasfalt.nl en social media. De overtocht kost € 1 p.p., kinderen tot 12 jaar, honden en fietsen gratis.