Op twee locaties zijn de keramische objecten van Fenna ter Haar van Kleiwerkplaats Witheet te zien. Onder de trechter, bij het pontje op de loswal aan de Hollandsche IJssel: ‘Tear’. Aan de zijgevel van het DIJKhuis, naast de entree aan de Gouderaksedijk, Innocent. De werken zijn geïnspireerd op de transformatie die het voormalige fabrieksterrein heeft ondergaan.
TEAR
- Een druppel, een traan? Om wat hier verloren is gegaan.
- Samen glanzend. Om wat hier is gewonnen. Dat is met geen goud te betalen.
De druipende gladde vormen contrasteren met het hoekige roestige staal, en wijzen er daardoor juist op. Kijk naar deze stoere trechter. Er ontstaat een relatie tussen oud en nieuw, tussen industrie en kunst, een transformatie.
Keramiek: geglazuurde gechamotteerde witte klei, 5 delen, 30 x 60 cm (onder) en 15 x 48 cm (boven).
INNOCENT
- Wit lijkt schoon, onschuldig; de bollen vormen samen een nieuw geheel, staan open. Zo is het nu op GOUDasfalt.
- Het asfalt is vuil, zwart, afgesloten. Zo was het op dit terrein van de asfaltfabriek Koudasfalt. We zijn niet onschuldig. De fabriek heeft zijn sporen achtergelaten. Onder de grond is het ernstig vervuild. Door onze wegen.
Keramiek: ongeglazuurde grove gechamotteerde klei, 9 delen van 21 x 35 cm (boven, circa 100 x 150cm) en stukken gebroken asfalt (beneden).
Over Fenna
Fenna begon in 2016 met klei op de Nederlandse Keramiek Opleiding, om als projectmanager gebiedsontwikkeling even achter de computer vandaan te zijn. Sinds 2022 is ze fulltime keramist.
In haar Kleiwerkplaats Witheet maakt Fenna o.a. aardewerk van lokale klei, bekers en schalen van klei uit de Hollandsche IJssel. Sinds 2023 maakt ze wandobjecten en gevelreliëfs van verschillende kleisoorten op bestelling.
Je vindt Kleiwerkplaats Witheet in de 2e cabine links na de ingang van het terrein van GOUDasfalt.
Over KOUDKUNST
Het gezamenlijke thema van KOUDKUNST is: hoe inspireren de industriële installaties en omgeving van GOUDasfalt tot een ander, groter werk? De kunstenaars verbeelden het thema in hun eigen artistieke handschrift en de resultaten zullen verrassend zijn. De kunstwerken gaan over de verbeelding van een transitie. Ieder mens, iedere plek, iedere organisatie moet en kan zich constant heruitvinden, veranderen en aanpassen aan een nieuwe situatie. Verandering hoort ook bij GOUDasfalt. Want welke Gouwenaar had tien jaar geleden gedacht dat een stinkende asfaltcentrale nu een creatieve broedplaats zou zijn?
De kunstenaars van deze openluchtexpositie zijn:
De kunstwerken blijven t/m april 2025 te bezichtigen.