Het lijkt misschien een beetje een raar ding, zo’n standalone asfalttrommel, als alle aan- en afvoer waarmee het vroeger was verbonden afwezig is. Maar deze trommel vertelt alles over het historische en industriële verleden van GOUDasfalt. Voor vrijwilliger Jaap van Putten is het dan ook een waar relikwie op het terrein. Dus toen het inspectieteam van de GOUDasfalt bouwploeg opmerkte dat de vier poten steeds verder versleten raakten, ging hij aan de slag om de asfalttrommel te behouden voor de toekomst.
Het is donderdag 26 september en grijze wolken en striemen regen hangen boven GOUDasfalt. Niet het weer wat je zou willen voor laswerk in de buitenlucht. “Maar ik moet een klus klaren die niet kan wachten”, roept Jaap door alle drukte heen. Op het terrein staat Nederhoff klaar met een megakraan van wel 300ton gewicht, en twee grote hijsbanden worden om de asfalttrommel geslagen. Daarmee kan de trommel worden opgetild en kan Jaap en z’n team aan de slag met het vervangen van de poten.
Hart vol van staal
Jaap heeft bijna een halve eeuw gewerkt als lasser, constructiebankwerker en metaalbewerker. Nu heeft hij al het staal op GOUDasfalt in zijn hart gesloten. GOUDasfalt is dolblij met de kennis van Jaap. Hij heeft deze klus opgepakt met Wouter Bouwman. Samen zorgen ze ervoor dat de asfalttrommel weer veilig op nieuwe poten komt te staan en de originele industriële uitstraling behouden blijft. Hiermee kan GOUDasfalt het verhaal over het historische en industriële verleden blijven vertellen aan de hand van het erfgoed op het terrein.
Geen stuk schroot
Jaap wil graag wat meer vertellen over deze bijzondere trommel, waarvan hij vindt dat er meer informatie over gegeven moet worden. Anders zouden bezoekers maar denken ‘wat is dat voor stuk schroot?’. “De trommel was een essentieel onderdeel tijdens de asfaltfabricage. Diverse soorten zand en grind werden in de juiste samenstelling met lopende banden naar de trommel gevoerd. Daar vond de menging plaats met vloeibare materialen als olie en teer. De trommel heeft dan ook exact de juiste hellingshoek om te voorkomen dat materiaal eruit valt tijdens het ronddraaien.” Daarna werd het mengsel via een band richting de hete asfaltoven gevoerd.
Powerlifting en onderwaterlassen
De trommel was een belangrijk en interessant onderdeel van de asfaltfabricage. “Die moet dus niet door zijn hoeven zakken, en dat zal nu ook niet meer gebeuren.” De vier nieuwe poten zijn door Jaap exact nagemaakt naar voorbeeld van de originelen en stonden klaar om zo snel mogelijk onder de trommel te lassen. Dat kon terwijl de firma Nederhoff het loeizware stuk industriële erfgoed van zo’n 25.000 kilo met hun megakraan ‘even’ 5 centimeter optilde. In anderhalf uur was de las-klus geklaard, ondanks dat het door de stromende regen meer leek op onderwaterlassen.
Gepaste trots
GOUDasfalt is blij met het behoud van de asfalttrommel en trots op zulke gespecialiseerde medewerkers als Jaap en Wouter en het gehele bouwteam! Bedankt ook firma Nederhoff voor al het vaak zware werk dat jullie de afgelopen jaren voor GOUDasfalt verricht hebben. En Jaap? Die kijkt met zijn ‘metaal-verleden’ verlekkerd naar de ondernemers van de Metaalloods, wat zij daar allemaal bedenken en maken. Hij vindt het belangrijk dat de ambachten en het erfgoed in stand blijven en geniet dan ook volop van alle GOUDasfalt-reuring op zijn vakgebied.