Op het grasveld staat een constellatie van elf betonnen sculpturen. Het zijn afgietsels van haringvaten en wegen circa 150 kg per stuk. Deze industriële fossielen kunnen worden verplaatst door ze te rollen. De toeschouwer wordt uitgenodigd om actief deel te nemen aan het kunstwerk, waarbij de opstelling van de sculpturen naar eigen inzicht kan worden aangepast. Hierdoor ontstaat de mogelijkheid om de constellatie van het werk voortdurend te veranderen en nieuwe interpretaties van het kunstwerk te creëren.
Omvormen, barricaderen, ontsluiten en omdraaien zijn leidende handelingen in het werk van Eric Martijn. Zijn werkwijze is zowel bedachtzaam als intuïtief. Hij observeert voortdurend de context of (sociale) omgeving waarin hij zich bevindt, analyseert deze, en weerspiegelt haar vervolgens in zijn werk. Zo heeft hij, in samenwerking met Frank Penders, de baan van de Amsterdamse Noord-Zuidlijn met een millimeter weten te verleggen. Ook heeft hij een Bic-pen binnenstebuiten gekauwd.
Zijn sculpturen hebben een performatief karakter. De handeling die ten grondslag ligt aan elk werk is zo bepalend en belangrijk dat deze zichtbaar besloten blijft in het eindresultaat. De werken bevinden zich daardoor steeds op het snijvlak tussen sculptuur en performance.
Eric Martijn is een conceptueel kunstenaar die woont en werkt in Amsterdam. Hij heeft gestudeerd aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en werd geselecteerd voor de Advanced Course in Visual Arts van de Fondazione Antonio Ratti in Como, Italië.
Over KOUDKUNST
Het gezamenlijke thema van KOUDKUNST is: hoe inspireren de industriële installaties en omgeving van GOUDasfalt tot een ander, groter werk? De kunstenaars verbeelden het thema in hun eigen artistieke handschrift en de resultaten zullen verrassend zijn. De kunstwerken gaan over de verbeelding van een transitie. Ieder mens, iedere plek, iedere organisatie moet en kan zich constant heruitvinden, veranderen en aanpassen aan een nieuwe situatie. Verandering hoort ook bij GOUDasfalt. Want welke Gouwenaar had tien jaar geleden gedacht dat een stinkende asfaltcentrale nu een creatieve broedplaats zou zijn?
De kunstenaars van deze openluchtexpositie zijn:
De kunstwerken blijven t/m april 2025 te bezichtigen.