Met de supersnelle crowdfundactie voor het veerpontje komt Goudasfalt goed op stoom! Het oude pontje de GEIN, dat in de jaren ’30 als fiets- en voetveer voor Rijkswaterstaat is gebouwd, vaart overigens gewoon op diesel, waardoor de Kromhoutmotor lekker pruttelt. Met de komst van het GEIN-tje komt er na negentig jaar weer een vaarverbinding tussen Gouda en de Krimpenerwaard op de plek waar eeuwenlang het voetveer over de IJssel heen en weer gevaren heeft. De reden dat dit pontje in 1926 uit de vaart genomen werd, zal wel te maken hebben gehad met de opkomst van het autovervoer, dat gebruik kon maken van de iets verderop gelegen Haastrechtse Brug. Een jaar eerder maakten Burgemeester en Wethouders nog uitgebreid reclame voor het pontje, dat van oudsher eigendom was van de gemeente Gouda.
Over de IJssel
Het lijkt eigenlijk vreemd dat er dicht bij de Haastrechtse brug nog zo lang een pontje gevaren heeft, maar voor de oversteek over de brug moest ook tol betaald worden. Het veer was er trouwens eerder dan de brug: de Haastrechtse brug werd in 1471 gebouwd aan het einde van de Brugweg, terwijl het veer al in 1325 voor het eerst genoemd wordt. Vóór de bouw van de brug zal het IJsselveer voor Gouda van groter belang geweest zijn en zullen er ook wel grotere veerboten ingezet zijn. Vooral op marktdagen zal het een drukte van belang zijn geweest met boerenkarren die vanuit Stolwijkersluis en Gouderak naar de stad kwamen.
Geen veer zonder aanlegplaatsen
Dat het veer zo belangrijk was voor de stad blijkt ook wel uit de naam ‘Veerstal’, en de naam Veerstalblok voor de polder in Gouderak. Deze aanlegplaats, waar ook al het andere scheepvaartverkeer aanlegde, had bijvoorbeeld ook ‘IJsselkade’ kunnen heten. Een mooie afbeelding van ‘het Veerstal’ (tegenwoordig meestal de Veerstal genoemd) is er uit 1733, met naast de aanlegplaats de Veerstalpoort, de toegang tot de stad. De aanlegplaats aan de stadskant is hier een eenvoudige houten steiger die schuin het water in loopt. Vanwege het grote getijdenverschil in de IJssel liep bij hoog tij een groot deel van de steiger onder water. Hetzelfde zien we aan de kant van de Gouderaksedijk, waar een lange houten veerstoep het water van het Veergat in liep.
Bij ons pontje GEIN willen we dit probleem van het grote getijdenverschil oplossen met een drijvende steiger en een loopbrug. Het geld voor het pontje is binnen, nu nog de aanlegplaatsen.
Nu vraagt zich natuurlijk af: moet ik dan nog geld betalen? Graag, dan vaart u binnenkort met ons mee!